Ordföranden har ordet

Sjukdomsinformation

Du som tror att du har en reumatisk sjukdom kan via nedanstående länkar läsa mer om de vanligaste diagnoserna.

Vad gör jag sedan?

När du har läst de olika sjukdomslänkarna och skaffat dig information och kunskap så bör du kontakta Vårdcentrum om du tror att du har en reumatisk sjukdom. Beskriv för mottagande sjuksköterska att tror du har fått en reumatisk artrit (RA) och att du skulle vilja träffa en läkare för en ordentlig undersökning för att höra om dina misstankar är befogade. Läkaren har olika blodprover och andra undersökningar som han kan göra för att bekräfta eller avskriva dina misstankar. Om hans undersökningsresultat pekar på att du kan ha en RA så skriver han en remiss till Reumatologen på Ryhov i Jönköping eller till någon annan Reumatolog i angränsade Landsting eller till Spenshults Reumatikersjukhus.

Länktips

Klicka på de olika namnen!
Reumatikerförbundet
Spenshults Reumatikersjukhus
Reumatikerdistriktets diagnosombud
Reumatikerföreningens diagnosombud
Friskvårdsaktiviteter i föreningen

Reumatikerförbundets informationsbank

Det finns också mycket information du kan få från Reumatikerförbundet. Klicka på ordet information!

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!